woensdag 20 maart 2013

Hallo allemaal
 
Wij zijn gestart met een OVSG-proef. De leerlingen moeten na de paasvakantie helemaal alleen een patroon maken. Maar wat is een patroon nu juist? Daarvoor kregen de leerlingen eerst een PowerPoint te zien met heel wat voorbeelden; behangpapier, vachten van dieren, gebouwen ... De leerlingen kregen daarna de kans om zelf op zoek te gaan naar patronen. Ze maakten per twee een moodboard (ideeënbord) met daarop patronen die ze vonden in tijdschriften, die ze zelf tekenden én voorwerpen die ze op school fotografeerden. Hieronder zie je deze voorbeelden.
 
een servet
 
muur van de nieuwbouw
 
dagen van de week - juf Sylvia
 
ons fluohesjesbord
 
kleedje van Femke
 
knutselwerkjes 2de kleuter B
 
vloertegels
 
portret meester Luc
 
klok
 
de trap
 
trui van Lars
 
hekjes aan de eetzaal
 
zebrapad
 
wapenschild
 
bloemenmandje
 
 
 
kaftpapier
 
 
geodriehoek
 
Na deze opdracht moesten de kinderen zélf een patroon maken. Dat mochten ze op allerlei manieren doen, en uiteindelijk een foto nemen van het eindresultaat!
 
Michiel en Karim bouwden met blokken.
 
Yara en Britt staken reliëf in hun patroon.
 
Lars en Quinten tekenden zelf hun patroon.
 
 
Florian en Arno tekenden scharen over.
 
Fien en Jonas werkten met felle kleuren.
 
Yentl en Thibaut maakten een mooie tekening met een goed patroon.
 
Robin en Lisa schilderden hun patroon.
 
Nu is het de bedoeling dat de kinderen zélf een patroon gaan ontwerpen. Hoe ze dat doen, is om het even. Als ze maar origineel zijn! Een paar tips:
- werk met felle kleuren zodat de foto duidelijk is!
- werken met reliëf, dat maakt het leuker om naar te kijken!
- je hoeft niet altijd te tekenen of schilderen.
- je moet zelf een patroon ontwerpen, dus geen patroon uit de omgeving gebruiken!
 
Succes!
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten