zondag 18 november 2012

De eerste wereldoorlog ...

11 november is wapenstilstand. Op die dag herdenken we de slachtoffers van de wereldoorlogen. Vooral de eerste wereldoorlog heeft in onze streken voor veel onschuldige slachtoffers gezorgd. Het is belangrijk dat we hier elk jaar even bij stil staan ... We mogen dit leed niet zomaar vergeten. In onze klas werkten we hier op verschillende manieren aan ...

Ten eerste kwamen een tweetal leden van de oudstrijdersbond op bezoek. Deze twee mensen vertelden ons over de eerste wereldoorlog. Het was niet altijd even gemakkelijk te volgen, maar de leerlingen van 5 en 6 deden ongelofelijk hun best.

Eerst wat uitleg over hoe de oorlog precies ontstond ...
 
Alle leerlingen luisterden geboeid.
 
Echte verhalen, uit het echte leven!
 
We zien heel wat foto's!
 
Herkennen we daar Aïcha op de foto?!
 
 
Ten tweede leerden we in de klas over de eerste wereldoorlog. We bespraken heel wat verschillende zaken en keken daarna ook naar de verschillende graven op een militair kerkhof.
 
Ik ben benieuwd of jullie nog weten wat speciaal is aan deze foto's? Reageer maar op foto 1, 2, 3 of 4!
 
foto 1
 
foto 2
 
foto 3
 
foto 4
 
Met dank aan mijn vriend (en toekomstige man!) Jasper voor de mooie foto's :).
 
 


Ten derde keken we ook naar een paar filmpjes over de last post ... Kippenvelmomenten in de zesde klas!
 
 

2 opmerkingen:

  1. Ik vond het heel interessant, jammer dat ik het filmpje niet kunnen zien heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee,
    dat is aicha niet dat is Laurien.
    Ik vond het ook interessant maar het duurde wel lang.

    BeantwoordenVerwijderen